Wat is een SMMB?

SMMB, deze term zien we binnen de internetmarketing steeds vaker verschijnen. Maar wat betekent SMMB en wat is het? SMMB is de afkorting die staat Social Media Marketing Bureau. Doordat sociale media tegenwoordig bij veel mensen een deel van het leven is, wordt hier ook geld verdiend. Niet alleen mensen, maar ook bedrijven maken gebruiken van sociale media. Maar wat doet zo’n SMMB eigenlijk dan? In dit kennisbankartikel leg ik het je uit.

SSMB’s worden voor verschillende doeleinden ingezet door bedrijven. Sociale media hebben namelijk een groot bereik en voor bepaalde zaken zijn ze ook heel erg krachtig. Je bereikt namelijk relatief goedkoop, een hele grote groep mensen.

Werving van personeel: Personeel, tegenwoordig heeft bijna elke markt te kampen met een tekort aan personeel. Zelf hebben bedrijven niet de capaciteit om mensen te gaan zoeken en dus schakelen ze andere partijen in. Ook een SMMB kan hierbij helpen. Doordat veel mensen zich bevinden op sociale media kunnen ze via daar mensen proberen te bereiken.

Hiervoor wordt vaak het professionele platform LinkedIn gebruikt. Hier bouwen mensen een netwerk van personen die in een interessante branche werken. SMMB’s kunnen met advertenties mensen proberen te doen bewegen om van baan te wisselen. Voor deze advertenties wordt LinkedIn betaald, en zorgt het SMMB ervoor dat deze advertentie zo goed mogelijk benut wordt.

Nieuwe leads genereren: Dit is toch wel de primaire functie van een SMMB. Ze worden ingehuurd door een bedrijf met 1 enkel doel. Het genereren van zoveel mogelijk nieuwe leads. Via verschillende sociale media platformen proberen ze via gerichte advertenties mensen naar de site van hun klant te trekken. SMMB’s zijn actief op werkelijk elk sociaal platform. LinkedIn, Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, TikTok, Snapchat, enzovoorts.

Door veel meer nieuwe leads te generen krijgen klanten van SMMB’s veel meer verkeer naar hun website. Meer verkeer betekent meer clicks, en op den duur natuurlijk meer sales. Een SMMB starten kan heel eenvoudig, daarom zie je deze bedrijfjes ook als paddenstoelen uit de grond schieten. Toch slagen ze lang niet allemaal in hun missie. Je moet namelijk op voet blijven volgen wat de laatste trends op de sociale media zijn. Loop je een beetje achter? Dan zullen de tactieken die jij hebt onvoldoende werken.