Wat is SERP? De letterlijke betekenis van deze afkorting is “Search Engine Result Page”. Dit is de pagina die bijvoorbeeld Google weergeeft als je op een bepaalde zoekterm wat zoekt. Bij het doen van zoekwoordenonderzoek en SEO onderzoek proberen online marketeers zo hoog mogelijk in de resultaten te komen. Op die manier worden ze sneller gevonden door potentiële klanten.
SERP is een dynamisch iets
Dit wil zeggen dat de SERP constant in beweging is. Als je 2 keer kort achter elkaar zoekt op hetzelfde keyword, grote kans dat de pagina alweer anders is dan een uur geleden. Wat maakt SERP dat het zo veranderlijk is? Dit heeft te maken met 2 dingen. Met Google en met de internetmarketeer zelf.
De Search Engine Result Page verandert constant doordat het algoritme van Google constant in beweging is. Het wil de beste beleving hebben voor de zoeker. Daarom kijkt Google naar de locatie, taalinstellingen, zoekgeschiedenis en nog veel meer. Als jij dus met jouw telefoon zoekt naar een term dan is de SERP anders dan op bijvoorbeeld de telefoon van een vriend.
Ook zijn internetmarketeers constant bezig met het verbeteren en veranderen van hun website. Content wordt constant aangepast en verbeterd. Hierdoor proberen de internetmarketeers hun website naar een hoger niveau te tillen. Dit dynamische gebeuren zorgt er ook voor dat de SERP constant verandert.
Wat is de opbouw?
De SERP van een bepaalde zoekterm is eigenlijk opgebouwd uit 2 hoofddelen. Dit zijn organische resultaten en de betaalde resultaten. De betaalde resultaten zie je in de vorm van advertenties. Dit zijn de SEA resultaten. Mensen en bedrijven kopen advertenties bij Google om boven in de lijst te komen. Ze betalen Google aan de hand van het CPC.
Daarnaast heb je nog de organische resultaten. Om organisch goed op een SERP te komen is het belangrijk dat je heel goed SEO onderzoek doet. Om organisch goed te scoren is het dus belangrijk dat je jouw berichten volledig afstemt op een bepaald zoekwoord uit jouw markt.
Onderdelen van de SERP
Voor jaren geleden zag een SERP er heel eenvoudig uit. Het algoritme van Google was nog niet zo slim als nu en er werden veel minder resultaten weergeven. Tegenwoordig is het algoritme van Google zeer slim en is het in staat om een uitgebreide SERP te generen. De volgende onderdelen vind je op de Search Engine Result Page als je een zoekopdracht geeft in Google:
- Afbeeldingen;
- Nieuwartikelen;
- Recepten;
- Video’s;
- Featured Snippets;
- Vliegtickets;
- Knowledge Graph;
- Lokale resultaten.