Wat is een zoekintentie?

Zoekintentie is een term die gebruikt wordt om te omschrijven waarom mensen het internet op gaan. Waarom mensen een specifieke zoekopdracht invoeren en wat ze hiermee willen bereiken. Om verschillende redenen kunnen mensen een bepaalde zoekterm uitvoeren in Google. Zijn ze op zoek naar het antwoord op een specifieke vraag? Zijn ze op zoek naar een specifieke website, of zijn ze het internet op gegaan omdat ze iets willen kopen. Al deze mensen zitten in een ander gedeelte van hun zoektocht. Als je de zoekintentie goed analyseert, dan kun jij hierop inspringen om meer leads en dus meer conversies te krijgen.

Door de jaren heen heeft Google geprobeerd om haar AI’s en algoritmes steeds slimmer te maken. Miljarden dollars zijn besteed hieraan. Hierdoor is Google ook steeds beter in staat om de zoekintentie van haar bezoekers goed te begrijpen. Wat gaat er nu schuil achter een bepaalde zoekactie? Doordat Google dit steeds beter begrijpt is het ook in staat om de zoekresultaten steeds beter te lezen. Je rankt dus als jouw informatie echt goed aansluit op de zoekintentie van de bezoeker. Daarom is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat jouw blogpost, of pagina goed aansluit op de zoekintentie. Daarom ga ik jou de 4 types zoekintenties uitleggen.

Informatieve zoekintentie

De eerste zoekintentie dat is de informatieve. Het grootste gedeelte van de zoekopdrachten verwerkt door Google zijn zoekopdrachten waarbij mensen simpel naar informatie zoeken. Dit kan file informatie zijn, het weer voor de komende dagen, of ze zoeken informatie over hoe je een fietsband moet plakken. Je kunt het zo gek niet bedenken. Mensen zijn op zoek naar informatie. Bij veel zoekopdrachten met een informatieve intentie stellen mensen een vraag. Ze willen namelijk de oplossing voor een vraagstuk dat zij hebben.

Google kan deze vragen heel goed lezen en begrijpen. Wanneer mensen bijvoorbeeld zoeken op “hoe maak ik zelf Crème brûlée”, dan begrijpt Google meteen dat deze mensen op zoek zijn naar recepten. Of wanneer mensen enkel en alleen zoeken op het woord “Venus”, dan begrijpt Google heel goed dat mensen op zoek zijn naar informatie over deze planeet in ons zonnestelsel. Niet over de Griekse Godin van de Liefde.

Daarnaast weet Google bij een informatieve zoekintentie ook de juiste video’s te vinden. In de SERP vind je dan ook de video’s die het beste aansluiten bij de wensen van de zoekintentie. Daarom, als je dubbel wilt ranken is het een hele goede optie om een blog én een video te maken die aansluiten bij dezelfde zoekintentie.

Navigatie Intentie

Vooral als je een website hebt waarmee je online geld wilt verdienen dan is de navigatie intentie niet iets om je op te richten. Dit zijn namelijk mensen die een specifieke website zoeken. Een voorbeeld, als mensen zoeken op “Facebook” dan zijn ze dus eigenlijk op zoek naar de website van Facebook. Misschien weten ze niet of het .nl of .com is en dus vragen ze het Google maar. Die vindt voor hen meteen de goede website.

Je moet dus onthouden, als je op een navigatie intentie goed wilt scoren, dan moet jouw website ook de website zijn die men zoekt. Vooral als jij een website hebt waarbij je mensen naar jouw website wilt trekken is de navigatie intentie niet zo heel belangrijk. Deze mensen zitten namelijk niet in een koopproces.

Koop Intentie

Deze zoekintentie is wel belangrijk als je een online business hebt. Vooral als je gaat beginnen met affiliate marketing is het belangrijk dat je een groot deel van jouw blogberichten richt op een koop intentie. Deze mensen zijn namelijk op zoek naar een product en zitten al ver in het koopproces. Ze weten wat ze zoeken, ze weten was te ze willen kopen, alleen zoeken ze nog een plek waar ze het willen kopen. Dan gaan mensen vaak op zoek naar de beste prijs.

Een simpel voorbeeld. Als mensen een zoekopdracht invoeren zoals “Akoestische gitaar”, dan zijn ze waarschijnlijk op zoek naar informatie. Hier zit nog geen enkele koopintentie achter. Mensen zitten nog helemaal aan begin van het proces en zijn nog aan het oriënteren. Wordt er een zoekopdracht uitgevoerd als “Fender CD60’s akoestische gitaar kopen” dan spreken we van een koopintentie. Deze mensen zijn op zoek naar een CD60’s gitaar van Fender, en dus weten ze precies wat ze willen hebben.

Commerciële intentie

Mensen die een zoekopdracht uitvoeren met een commerciële intentie zullen in de nabije toekomst een product willen kopen. Ze weten al wel welk type product ze willen, maar ze weten nog niet exact welk product ze willen hebben. Ze willen bijvoorbeeld een wasdroger kopen maar ze weten bijvoorbeeld nog niet of ze een condensdroger of een warmtepompdroger willen hebben.

Voor dit soort zoekintenties kun je dus heel goed een blogpost schrijven waarin je de verschillen tussen condensdroger en een warmtepompdroger uitlegt. Mensen snappen dan het verschil tussen deze en kunnen voor hun situatie ook het juiste kiezen. Doordat je ze voorziet van deze informatie komen ze verder in het koopproces. Als je dan ook een blogpost hebt over de beste condensdroger en de beste warmtepompdroger dan kun je ze intern door linken. Dan kan de bezoeker van een commerciële intentie naar een koopintentie gaan. Hiermee breng je mensen dus verder in de marketingfunnel.